Kundtjänst / Teknisk support / PowerMaster 10
Teknisk support för PowerMaster 10PowerMaster 10 är ett larmsystem från tillverkaren Visonic som Garda Alarm installerade mellan 2012-2019. Här hittar du information och hjälp om larmsystemet.
|
OBS! Viktig information angående 2G-nätet. Klicka här
Instruktioner
Lägg till koder
Följ instruktionerna nedan för att lägga till fler pinkoder/användare i ditt system.
|
Lägg till fjärrkontroll
Du behöver ha den fjärrkontroll du vill lägga till samt befinna dig vid Centralenheten.
|
Lägg till/ta bort taggar
Lägg till taggFör att lägga till taggar behöver du din manöverpanel samt taggen och befinna dig vid centralenheten.
|
Ta bort taggFör att ta bort taggar behöver du befinna dig vid centralenheten.
|
Byte av SIM-kort
Innan ni börjar med bytet av SIM-kort är det viktigt att ni ringer Lövestad Larmcentral på 0417-788 00 och meddelar att ni vill sätta larmet i serviceläge.
Dra ut strömkontakten till centralenheten från vägguttaget och lossa skruvarna på undersidan. Notera att dessa skruvar inte ska lossas helt, bara tillräckligt långt för att framstycket ska lossna.
Lyft bort framstycket av centralen och lossa först sladden som sitter mellan framstycke och bakstycke. Lossa även sladden som går från batteriet till centralen.
Avlägsna det gamla SIM-kortet från SIM-kortshållaren och ersätt med det nya SIM-kortet. Se till så att kortet sitter rakt och ordentligt.
Koppla sedan tillbaka batteriet och kabeln mellan framstycket och bakstycket av centralen. Fäst sedan tillbaka framstycket genom att först haka i den i överkant och sedan stänga till i underkant. Skruva fast de två skruvarna på undersidan
Dra ut strömkontakten till centralenheten från vägguttaget och lossa skruvarna på undersidan. Notera att dessa skruvar inte ska lossas helt, bara tillräckligt långt för att framstycket ska lossna.
Lyft bort framstycket av centralen och lossa först sladden som sitter mellan framstycke och bakstycke. Lossa även sladden som går från batteriet till centralen.
Avlägsna det gamla SIM-kortet från SIM-kortshållaren och ersätt med det nya SIM-kortet. Se till så att kortet sitter rakt och ordentligt.
Koppla sedan tillbaka batteriet och kabeln mellan framstycket och bakstycket av centralen. Fäst sedan tillbaka framstycket genom att först haka i den i överkant och sedan stänga till i underkant. Skruva fast de två skruvarna på undersidan
|
Uppgradera till 4G-modul
Om du valt att uppgradera simkortsmodulen i dtt larmsystem till 4G-modul och fått denna utskickad till dig för att montera själv hittar du instruktioner för hur man göra detta på knappen nedan.
Felsökning
Det går inte att larma på
Kolla om det finns några felmeddelanden på larmet. Detta gör du genom att på centralenheten till ditt larm klicka på knappen OK. För varje klick på knappen går du igenom systemmeddelanden, läs av varje meddelande och klicka sedan OK för att gå till nästa. Där kan du få förklaringen till varför det inte går att larma på, det kan exempelvis bero på slut på batteri i någon enhet så den förlorat kontakt eller en dörr som står öppen.
Om du har appen på din mobiltelefon kan du även logga in där och se vilka felmeddelanden det finns i larmet.
När du fått reda på anledningen till varför larmet inte går att larma på bör du försöka åtgärda detta. Om du behöver ytterligare hjälp, vänligen kontakta oss.
Om du har appen på din mobiltelefon kan du även logga in där och se vilka felmeddelanden det finns i larmet.
När du fått reda på anledningen till varför larmet inte går att larma på bör du försöka åtgärda detta. Om du behöver ytterligare hjälp, vänligen kontakta oss.
Inbrottslarmet falsklarmar
Om larmet falsklarmar så är det oftast en specifik enhet som tror att den upptäck något den inte borde gjort. Först och främst ska du ta reda på vilken enhet som larmat, detta kan du se via din app eller genom att fråga larmcentralen när du blir uppringd alternativt ringa dom (0417-788 00).
Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.
Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.
Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.
Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.
Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Brandlarmet falsklarmar
Om ditt brandlarm falsklarmar så beror detta på att en rökdetektor av misstag upptäckt rök fast det inte hänt något. Om du har flera rökdetektorer i ditt system är det viktigt att du först tar reda på vilken enhet som falsklarmat. Det gör du enklast genom appen på din mobil. Du kan även fråga larmcentralen på telefon om vilken enhet som larmet kommit ifrån.
När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.
Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.
Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.
Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.
Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.
Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.
Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
Felmeddelande om lågt batteri
Om du får en notis i din app om lågt batteri på en enhet så behöver detta batteriet bytas. Du kan byta batteriet själv, se till så du har korrekt batteri innan du påbörjar bytet. Ring alltid larmcentralen och försätt larmet i serviceläge innan du påbörjar ett batteribyte. Lär dig mer om hur du byter batterier här.
Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.
Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.
Appen (Garda Alarm)
Appen Garda Alarm tillhör larmsystem PowerMaster 10 som installerades mellan 2012-2019 men är också kompatibel med systemet PowerMaster 360R, installerades mellan 2019-2021. Via appen kan du larma av och larma på systemet, se status, redigera användare och se bilder från dina larmkameror när larmet utlöst, med mera.
Har du har något av våra andra larmsystem? Klicka här för hjälp med nya Garda Home appen eller klicka här för hjälp med appen Garda Alarm 360. |
OBS! Just nu pågår en serveruppgradering som påverkar appen. Klicka här för hjälp och instruktioner.
Logga in
Lägg till ditt larmsystem i appen. Ange ett namn/benämning på ditt larm samt larmets panel-ID. Panel-ID hittar du i installationsdokumenten som du ska ha fått av installatören när larmet installerades. Om du inte har denna information kvar, välkommen att kontakta kundtjänst.
Logga sedan in genom att ange din PIN-kod till larmet, alltså samma kod som används för att larma av och på via manöverpanelen.
Logga sedan in genom att ange din PIN-kod till larmet, alltså samma kod som används för att larma av och på via manöverpanelen.
OBS! Just nu pågår en serveruppgradering som förändrar sättet man loggar in i appen. Klicka här för hjälp och instruktioner.
Anslut till larmsystemet
Uppe i högra hörnet av appen visas en indikering om du är ansluten till systemet eller inte. Om du har bredband kommer appen att ansluta automatiskt. Om ditt larmsystem inte är anslutet till bredband måste du manuellt ansluta för att kunna styra larmet.
Anslut genom att klicka upp i högra hörnet vid den röda punkten "Klicka här". Välj sedan "Skicka Wake-up meddelande". Din telefon skapar nu ett färdigskrivet SMS-meddelande, tryck på skicka precis som vilket SMS som helst. Gå sedan tillbaka till appen (iOS enheter gör detta automatistk). Efter cirka 10-30 sekunder kommer ikonen byta färg och du är då ansluten till systemet och kan styra larmet. Observera att denna anslutning måste genomföras varje gång du vill styra larmet från appen.
Anslut genom att klicka upp i högra hörnet vid den röda punkten "Klicka här". Välj sedan "Skicka Wake-up meddelande". Din telefon skapar nu ett färdigskrivet SMS-meddelande, tryck på skicka precis som vilket SMS som helst. Gå sedan tillbaka till appen (iOS enheter gör detta automatistk). Efter cirka 10-30 sekunder kommer ikonen byta färg och du är då ansluten till systemet och kan styra larmet. Observera att denna anslutning måste genomföras varje gång du vill styra larmet från appen.
Redigera användare
När du är inloggad i appen, klicka på menyknappen uppe i vänsta hörnet. I menyn, välj panelinställningar sedan användare. I denna lista kan du sedan redigera dina användare och deras PIN-koder.
Om du önskar tar bort en kod/användare gör du det genom att byta koden på den användaren till 0000, då nollställs användaren och raderas.
Om du önskar tar bort en kod/användare gör du det genom att byta koden på den användaren till 0000, då nollställs användaren och raderas.
Hämta bilder på begäran
OBS! Denna funktion fungerar endast om ditt larm är kopplat via bredband. Är det kopplat endast via SIM-kort fungerar ej denna funktion.
Klicka på kameraikonen längst ner i menyraden när du är inloggad i appen. Välj den kamera du önskar hämta bilder ifrån, klicka sedan på "hämta ny video" eller ikonen med snurrande pil. Observera att du endast kan hämta bilder från larmet när systemet är tillkopplat och ingen är hemma. Är larmet avstängt så fungerar ej denna funktion.
Klicka på kameraikonen längst ner i menyraden när du är inloggad i appen. Välj den kamera du önskar hämta bilder ifrån, klicka sedan på "hämta ny video" eller ikonen med snurrande pil. Observera att du endast kan hämta bilder från larmet när systemet är tillkopplat och ingen är hemma. Är larmet avstängt så fungerar ej denna funktion.
Tekniska specifikationer
Tillverkningsår
2012-2019 |
Tillverkare
Visonic |
Trådlöst larmsystem
Ja |
Larmteknik
PowerG |
Bluetooth
Nej |
GSM
Ja |
Wi-Fi
Nej |
Smarta hem
Nej |
LTE/4G
Nej |
Trygghetslarm
Ja |
Kamera i panelen
Nej |
Röst/tal
Nej |
Tillverkningsår
2012-2019 Tillverkare
Visonic Trådlöst larmsystem
Ja Larmteknik
PowerG Bluetooth
Nej GSM
Ja |
Wi-Fi
Nej Smarta hem
Ja (Z-Wave) LTE/4G
Nej Trygghetslarm
Ja Kamera i panelen
Nej Röst/tal
Nej |
Hittar du inte svaret på din fråga?
Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där. Om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta om vårt hemlarm och smarta hemsystem här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Smarta hem |
Garda Alarm AB
Brogatan 23 302 42 Halmstad Tel: 0771 10 10 70 Epost: [email protected] Org.nr: 556884-0572 |
CERTIFIKAT Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör. Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF.
|
Modern trygghet - Låg kostnad
Copyright © 2024 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras.