Instruktioner för byte till 4G-modul
Har du fått en 4G-modul utskickad till dig och ska montera denna själv? Nedan följer instruktioner för hur du går tillväga för att göra detta korrekt. Var noga med att följa instruktionerna för att inte riskera att det blir några fel med systemet. Det finns även en videoinstruktion som underlättar uppgraderingen för dig.
Steg 1
Ring larmcentralen och sätt larmet i serviceläge. Om du inte gör detta kommer larmet att utlösas när du fortsätter. Larmcentralens telefonnummer är: 0417 788 00. Du kommer att behöva uppge din behörighetskod.
Steg 2
Lossa på de två skruvarna som sitter på undersidan av centralenheten.
Observera att skruvarna inte ska skruvas ut helt utan endast tillräckligt för framsidan att lossna. |
|
Steg 3
Ta av framsidan av centralenheten och lossa strömkabeln och batteriet från kretskortet.
Kabeln till batteriet har en liten plastpigg som ska tryckas in för att lossa den. Både kontakten till strömkabeln och batteriet kan behövas vickas lite försiktigt på för att få loss. |
|
Steg 4
Lossa på simkortsmodulen försiktigt genom att dra ut den.
Observera att den kan vara fäst med en liten skruv som först måste avlägsnas i så fall. |
|
Steg 5
Plocka ut sim-kortet ur den gamla modulen och flytta över det till den nya 4G-modulen.
Se till så att kortet sitter korrekt och har bra kontakt. |
|
Steg 6
Installera den nya modulen i centralenheten på samma plats där den gamla satt.
Om din modul satt med en skruv ska du även skruva tillbaka denna. |
|
Steg 7
Koppla tillbaka ström och batteri till kretskortet.
Var noga med att inte böja kontakterna för mycket då dessa är små och enkelt kan gå sönder. Anslut alltid strömkabeln först, sedan batteriet. |
|
Steg 8
Sätt tillbaka centralen på bakstycket och skruva ut de båda skruvarna på undersidan.
Notera att endast en grön lampa nu bör lysa på centralen. Om en gul/orange lampa också lyser kan de bero på att framstycket inte sitter fast ordentligt, ta då av det igen och kontrollera så att du fäster den korrekt. |
|
Steg 9
Om skärmen visar "synk med enhet" klicka 2 gånger på (3:OK).
Tryck (2:Framåt) tills du ser "Install Läge" på skrämen, klicka då (3:OK). Ange kod 1099. Bläddra med (2:Framåt) till du kommer till "7 Diagnos", klicka då (3:OK). Bläddra fram till GSM/GPRS (kallas på vissa centraler för Cell Modul) och klicka sedan (3:OK). På skärmen visas nu "Vänligen vänta". Vänta tills testet är genomfört, skärmen ska då visa "Enhet är OK". Om den visar något annat, kör samma diagnos igen. Om detta inte hjälper gå igenom samtliga tidigare steg för att se till att inget har missats, dubbelkolla att kortet sitter i korrekt osv. Klicka på (4:Skal) två gånger, det står ”OK=Avsluta” därefter tryck (3:OK). Centralen kommer nu att uppdatera enheterna i ditt larmsystem. Låt detta slutföras, observera dock att detta kan ta flera minuter. Efter slutförande ska endast en grön lampa lysa på centralen. Gul lampa betyder fel, för att se felmeddelanden scrollar du genom dessa med (3:OK). |
Videoinstruktion
Hittar du inte svaret på din fråga?
Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där, om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Smarta hem |
Garda Alarm AB
Brogatan 23 302 42 Halmstad Tel: 0771 10 10 70 Epost: [email protected] Org.nr: 556884-0572 |
CERTIFIKAT Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör. Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF.
|
Modern trygghet - Låg kostnad
Copyright © 2024 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras.